rancangan pengajaran

Nama:
Chin Khee Chia
Lim Yin Wey
Ooi Lee Pheng

Rancangan Pengajaran (Seminggu)


Kelas: Harmoni
Tarikh: 11-15 Mei 2009
Masa: 1 minggu
Bilangan pelajar: 24 orang
Umur : 6 tahun
Subjek: Sains
Tema: Binatang
sub tema: Binatang Liar
tajuk : Zoo
Hasil Pembelajaran (Kurikulum):
Komponen Perkembangan Fizikal
1.2 Menguasai kemahiran – koordinasi mata tangan
1 2.2 Mengawal pergerakan mata-tangan dengan betul

Hasil Pembelajaran (Objektif Umum):
Pada akhir pengajaran, kanak-kanak dapat:-
i. Menghafal alphabet A hingga Z.
ii. Mengenali nama binatang liar dari A hingga Z.

Pengetahuan Sedia
ada kanak-kanak : i. Kanak-kanak tahu menggunakan
tetikus.
Nilai-nilai : kerjasama, kreativiti, sabar, teliti,
cintai kepada alam sekitar
Bahan : komputer, stoking lama, kertas warna,
gunting, gam, gambar binatang liar
Komponen : Perkembangan Fizikal,
perkembangan kreativiti
dan estetika, Rujukan :1. Pusat Perkembangan Kurikulum
(2003). Huraian Kurikulum
Prasekolah Kebangsaan. Kementerian Pendidikan Malaysia.

Langkah 1 (Menggunakan blog)
1.1 Guru memaparkan satu video yang mengandungi
seperti haiwan liar.
1.2 Guru bersoal jawab dengan kanak-kanak.
1.3 Guru memberitahu kanak-kanak bahawa hari ini akan belajar tentang haiwan liar di Zoo.

Langkah 2 (Menggunakan Blog)

Belajar haiwan liar A-Z

2.1 Guru minta kanak-kanak menyanyi lagu ABC.
Selepas itu, guru meminta kanak-kanak klik pada
video klip di blog dan menyanyi lagu ABC bersama-sama.
2.2 Guru mengunakan power point untuk memperkenalkan
ABC’s animal. Setiap haiwan yang diperkenalkan adalah
mengikut alphabet A sampai Z.(dalam bahasa Inggeris)
yang terdapat dalam Zoo.
2.3 Guru minta kanak-kanak klik pada gambar Zoo dan
membuat ulangkaji bersama-sama mengikut laman web yang disediakan.

Langkah 3 (Tanpa menggunakan Blog)

Bermain bersama haiwan liar

3.1 Guru memberikan stoking lama kepada setiap kanak-
kanak.
3.2 Guru memberi tunjuk ajar cara membuat puppet dengan
menggunakan stoking lama.
3.3 Guru melekatkan gambar binatang liar yang bersaiz besar
di atas lantai.
3.4. Guru menyebut nama binatang liar dan kanak-kanak melompat pada gambar yang betul.
3.5 Guru memerhati sama ada kanak-kanak mengenali binatang tersebut.
3.6 Guru menyanyi lagu binatang liar bersama kanak-kanak.


Langkah 4 (Menggunakan Blog)

Online Games and Coloring

4.1 Guru minta kanak-kanak bermain permainan secara online dan mewarnakan binatang liar secara online.

Langkah 5

Soal Jawab (Menggunakan Blog)

5.1 Guru minta kanak-kanak membaut ulangkaji dengan
menjawab soalan pilihan beraneka dalam blog.
5.2 Guru memberi arahan kepada kanak-kanak.
· Daftar masuk ke dalam blog guru.
· Pergi ke bahagian “Soal Jawab”.
· Jawab soalan-soalan yang tertera pada blog tersebut.
· Cuba lagi menjawab sekiranya soalan yang dijawab salah.

Langkah 6 (Menggunakkan Blog)

Pergerakan kreatif

6.1 Guru minta kanak-kanak membuat pergerakan kreatif mengikut gambar yang ditunjukkan.
6.2 Guru memainkan muzik dan meminta kanak-kanak
menyanyi lagu ABC lagi.


Wednesday, March 4, 2009

Wild Animal

Step 1:-


Would you all like to watch something interesting?
I'm sure you all will do.
Come on, let's go!!
Play the video below. I'm sure you'll excited to watch it.




video


Step 2:-


Now, let us sing ABC's song together.
Are you still remember how to sing it?

Let click on the picture below, then I will sing together with you.







Now, teacher want show you all the wild animal from A to Z.

Do you know it before this? Today we will learn it.

Let us learn it together from the slide show below:






Ok, now we are going to ABC' Zoo.

There are so many wild animals in the ABC' Zoo..

Let click the picture below and we will meet at there...



Step 4:

After went to the ABC's Zoo, I'm sure you all will be happy to play the ABC games.

Click the Glitter words to play the games.


First Game


Glitter Words


Second Game



Glitter Words



Now is coloring time!



CLICK THE PICTURE BELOW TO COLOR
Click to get cool Animations for your MySpace profile


Click to get cool Animations for your MySpace profile



Click to get cool Animations for your MySpace profile



Click to get cool Animations for your MySpace profile






Step 5:-

Glitter Words




PART I ( FIRST LETTER)


Pick a correct first letter of the animal names.


Question 1





_alrus







Question 2





_ippopotamus





Question 3












Question 4






_ightingale







Question 5



_iraffe





PART II (PICK A PICTURE)

Choose the correct picture based on the name of animal.


Question 6







Question 7















Question 8








Question 9









Question 10










Step 6:-

Now, we are going to be an animal. I want you all
stand in a circle. Then, act as the animal below.





Ok, let us sing the ABC song again without the music.




56 comments:

salha said...

hai Lim dan kawan2..bagus RP..sebab banyak isi kandungan..sal nak comment mula2
1)mungkin Lim dan kawan2 boleh betulkan ejaan kat RP..pada bahagia Langkah 1.1..(guru memaparkan satu video.....'berkandung')mungkin perkataan yang sesuai ialah..'yang mengandungi'.
2)Lim dan kawan2 juga boleh gunakan gambar yang bergerak untuk pada langkah 5 agar ia lebih menarik
3)dari segi warna, layout yang gunakan sesuai dengan semua warna tulisan tetapi mungkin lim dan kawan2 lain, boleh tukar atau besarkan sedikit tulisan pada bahagian post-post dibawah RP..
TQ, WELL DONE GUYS

Rahima binti Azman - Kumpulan 9 said...

I'd like to point out that 'click' in Malay is spelled 'klik', not 'klick'. But other than that, I think it's a very interesting blog with lots of interesting animals. All of the objectives are met, which is good. Another thing I'd like to comment about is about the time. I think February is still too early for the children to be able to read. (I'm supposing that the children must read the directions given.) Maybe you could use the activities in March or April.
That's all.

WANZA said...

hye...hmm.. aktiviti yang disediakan bnyak... dan menarik.. tp pada pandangan sya, bagi aktiviti Part II, boleh dijadikan aktiviti Part I cos bersesuaian dgn hasil pembelajaran: kanak2 mengenal haiwan... jadi biar kanak2 pilih dulu gmbar berkaitan.. then baru kenalkn perkataan... sebab pada bln 2 tak semua KK dh tau perkataan2 nih... hmm lagi satu, cuba gunakan perkataan yang mudah difahami oleh KK .. cth:"iminate the animal below" boleh gantikan dengan "act like an animal"... yang lain tu takda masalah kut... okeh.. all the best for the next evaluation... cayyok2...

shim said...

Hai..Satu Rancangan Pengajaran yang menarik kerana mengandung klip video tentang haiwan.Kanak-kanak yang tidak pernah ke zoo akan teruja dengan klip video itu. Tetapi terlalu banyak perkataan Inggeris yang terlalu tinggi untuk kanak-kanak dan kalau boleh kurangkan perkataan kerana kanak-kanak tidak terlalu menumpu kepada perkataan sebaliknya kepada aktiviti-aktiviti yang dilakukan.So far so good..Congratulation for your presentation..bye

chengoh said...

hi...
very interesting lesson plans....
tapi pnp nie tuk awl taun kan..??
so cuba kecilkan skop dan kurangkan sikit
perkataan atau ejaan
video yang menarik

liyana ismail said...

ai gurlz...yana rasa RP ni very intresting but i think banyak sangat benda nak diajarkan kepada kanak-kanak lebih-lebih lagi dalam english word..sebutan dalam bahasa inggeris maby susah untuk kanak-kanak ikut..so,i suggest pengajaran secara terperinci berdasarkan beberapa huruf sahaja..1 more thing, video lagu ABC tu not fokus just on animal right??kebanyakan things yang disebut dalam lagu tu adalah seperti doll, computer, lolipop and lain-lain lagi..nanti kanak-kanak keliru apa yang nak dijarkan oleh guru..i think thats all...keep it up your RP..!!

Nana tut3 said...

hello, hai kawan2...bagi nana rancangan pengajaran your group best, bnyk idea yang kreatif yg hndk dijalankan..belajar haiwan liar A-Z kurang sesuai diajar secara serentak, susah utk knk2 ikut.cikgu bley kenalkan huruf a-d dahulu. cikgu kn fokuskan apa yang nak diajar spya knk2 faham dan boleh ceritakan kembali apa yang nak dipelajari. dari segi penggunaan gambar, permainan sumenye ok. utk soalan ulangkaji 2 pun best sbb bile knk2 tekan abjad yg btul kuar kartun tepuk tangan..knk2 seronok n rasa nak cuba lagi....

Nurul Syuhada' Binti Mohd Saad said...

hye....tema ini agak menarik ...kanak-kanak psti suka dan terhibur....especially bagi kanak-kanak yang belum pernah lihat sendiri binatang-binatang ini...namun begitu, terlalu banyak haiwan yang diperkenalkan dalam satu pengajran..hal ini akan menyebabkan kanak-kanak berasa sukar untuk mengingati kesemua...saya rasa haiwan yang digunakan dalam set induksi itu seharusnya diajarkan dahulu dan digunakan haiwan yang sama untuk aktiviti 1 dan 2 juga..tahniah ..selamat maju jaya...

my blog said...

hai...blog ni menarik tapi rasanya terlalu banyak yang guru nk sampaikan kepada kanak-kanak. saya rasa skopnya perlu dikecilkan sedikit supaya kanak-kanak dapat mengingat dan meneganal haiwan-haiwan tersebut.guru boleh mulakan dengan haiwan-haiwan yang biasa dilihat oleh kanak-kanak terlebih dahulu kemudian bolehlah mengenbangkan skop dengan haiwan-haiwan yang lain.apa-apa pun tahniah n gd luck.

azura said...

hai...lesson plan yang menarik. tetapi terlalu banyak haiwan yang hendak diperkenalkan dalam masa 30 minit pengajaran. penggunaan bahasa inggeris yang agak sukar difahami oleh kanak-kanak yang baru memulakan sesi persekolahan. apa pun lesson plan ini menarik minat kanak-kanak ke zoo.

zareen said...

hi..
saya suka HP yg ke2..kk dpt guna blog dgn baik...sbb tu la kta ajar kk mellui blog...dan satu lg aktvt pergerakan kreatif amat sesuai sbb bla kk dah tengok video dan main dgn blog, mereka pun nak tiru cara binatang tu bergerak..mst best kan tapi dlm aktvt tambah perkataan mungkin bleh kenalkan perkataan yg mudah dahulu krn konsep ajar kk adh dr mudah ke susah.

shahlina said...

aii..interesting but for me its too much activies for 1 slot lesson, why not u all, just introduce some of animal that children never see..it will make them eager to know about that animal.one more thing, u all ada nyatakan mengenai puppet in actvt 3..but after that u all continue with other things..so what the function of the puppet that children do..
anyway..keep it up the good work!!

Nadim said...

menarik blog ini sebab ada gambar haiwan-haiwan. walau bagaimanapun, saya mencadangkan agar anda memilih layout yang lebih menarik dan berwarna bagi menarik perhatian kanak-kanak lagi.

mahfuzah said...

hi..tahniah! saya rasa lesson plan kumpulan ini bagus dan ada banyak aktiviti2 menarik. tetapi saya ada bbrp pendapat yg maybe boleh kita kongsi bersama iaitu:
- pertama, kump ini perlu menukarkan warna layout ataupun warna font yg bersesuaian supaya dpt menarik minat KK untuk melihat blog ini.
- ada bbrp p'kataan yg perlu dibetulkan ejaannya seperti 'berkandung' dan juga 'memperkanalkan".
- guru hanya perlu memperkenalkan 4 or 5 sahaja haiwan liar kpd KK untuk 1 slot PnP. Mungkin guru hanya perlu memperkenalkan haiwan yg jarang dilihat oleh KK sebagai permulaan.

Anyway, kumpulan ini betol2 mempunyai idea yg banyak. Idea2 tersebut semuanya sangat menarik dan bagus utk mengajar KK prasekolah. Sy paling suka link2 games yg u all telah msukkan dlm lesson plan ini. Good job! :)

ice said...

hello...saya juga sangat suka pada blog ni,hehe...Ini adalah hasil daripada kami 3 orang. Mula-mula, kami juga agak keliru tentang RP yang ingin disediakan. Kenapa?? Persoalannya ialah " Adakah masa 30 minit cukup untuk kank-kanak mengguna blog ini atau komputer? jika main game pun sudah mengambil masa yang panjang. Apabila saya main, saya pun main lama, jika kanak-kanak yang main, pasti lagi tak cukup masa.
Oleh itu, kami membuat keputusan bahawa mencipta satu RP yang utnuk semingguan. Maksudnya, kanank-kanak akan mengguna bolog ini setiap hari. Tetapi aktiviti yang diguanakan adalah berdasarkan ulangan seperti power point dan aktiviti baru seperti menyanyi, main game dan lain-lain. Tambahan lagi. kanak-kanak juga guna blog ini dengan bimbingan ibu bapa di rumah. Ini juga boleh memupuk hubungan kanak-kanak dengan ibu bapa.:)
Kawan-kawan, jika ada apa-apa komen atau kritikan, sila berikan. Kami sudi menerima cadangan-cadangan anda semua.
sekian, terima kasih.

sue said...

hye...tema nya menarik dan best...tp bnyk sngt haiwan yg nk d perkenalkn..rasanya kank2 pn akan bosan sbb tema nya asyk haiwan je..apa2 pun link2 yg disediakan best n permainan menarik..lagi satu gmbr icon yang sedang jelirkan lidah 2 xelok le d gunakan untuk kanak2 klu slp..nnt diorang pn dh xnk cuba sebb xnk dpt icon 2 lg klu slp..

shashina said...
This comment has been removed by the author.
aimiaznan said...

hai...r yg menarik tp pd pendpt sy ia akan jd lebih menarik sekiranya dlm membuat puppet, video membuatnya dimasukkan dlm rp nie..melalui video tersebut, knk2 akan rs teruja berbanding sekiranya guru yg menunjukkan...sekian..

nurul said...

hi there...
ur lesson plan look interesting..
hasil pembelajaran juga ingin membolehkan kanak-kanak belajar melalui blog agak menarik..
sesuai dengan zaman sekarang..
mungkin u all bole gunakan arahan yang agak ringkas dan mudah difahami oleh kanak-kanak..
by d way..
congratulation...

almurni said...

hye.....
tema yang anda pilih menarik. Mengenali haiwan di zoo. Anda menggunakan pelbagai cara untuk memberikan kanak-kanak mengenali haiwan di zoo melalui video dan gambar. Latar belakang blog anda kurang menari kerana warnanya agak malap dan hal ini membuatkan blog kumpulan anda tidak ceria. Namun, tema anda menarik....

norazilah ramly said...

hello lim & the gang..hehehhe
i think its a good lesson plan bcoz u all make all this to 1 week right? if i the children i'm also will excited to watch the video n play with the games.but maybe u all can put the time for all xtvt's..then, about the name of the animal that u all shows..its quite hard to child to identify & know..maybe u can use or show other animals that easy to relate to childs experience b4 this.overall, its good job!!

Liyana Zainol said...

Hai..blog ni sgt menarik perhatian saya kerana ada banyak gambar haiwan liar kat sini.saya pasti KK pun suka tgk haiwan2 ni. saya suka aktiviti (langkah 5) kerana aktiviti tu menarik. Tapi saya rasa lagu abc tu x perlu ada pun x pe. Mungkin boleh tumpukan pada HP: mengenali haiwan liar.

NaNa Nyomey said...

hai gurlz..erm aktviti yang menarik..HP pon menarik..HP ke-2 tu macam interesting bunyinya...oleh kerana HP 1 untuk memperkenalkan haiwan liar, rasanya tidak perlu dah kot untuk memperkenalkan ABC..just show image binatang liar pon dah memadai..tapi overall sumenye ok..bubye, sayonara.

aidayusniza said...

ai girls....rancangan pengajaran yang menarik...
tapi terlalu banyak sangat untuk diajar..
kalau boleh cuba bahagikan kepada beberapa bahagian kecil supaya mudah bagi kanak - kanak belajar...jangan berkan tekanan kepada kanak - kanak dalam pengajaran mereka...tq

azirah azizul said...

pada pendapat saya, anda membahagikan huruf-huruf kepada beberapa bahagian adalah langkah yang baik....huruf A-Z ada 26 kan...jika anda mempelkenalkan 26 jenis haiwan liar berdasarkan A-z dalam 1 hari, ia akan membebankan kanak-kanak....mereka tidak akan dapat memahami dan mengingati kesemua jenis haiwan tersebut....Jadi dengan memecahkan huruf-huruf tersebut adalah baik ....cuma ada terdapat jenis haiwan yang tiada di zoo malaysia....apa kata anda cuba cari jenis haiwan yang lain....dan sediakan alat konkrit semasa mengajar.

sizukacute sizukacute said...

Syazwani Raseli

Hello..terlebih dahulu tahniah diucapkan krn kump anda mempunyai idea dan akt yg pelbagai tentang haiwan2 di zoo. Cume sy rs lbh baik jika kump anda fokus kepada beberapa haiwan dahulu supaya memudahkan knk2 utk mengingat dan betul2 mengenal haiwan2 yg diperkenalkan. hal ini krn kebykkan haiwan yg digunakan oleh kump anda adalah haiwan dari luar ngr..jadi sy fikir mungkin knk2 sukar utk mengingat kesemua nama2 haiwan tersebut..mungkin kump anda boleh fokus kpd haiwan2 yg lbh dkt dgn knk2..hehe..secara keseluruhannya rp anda ok. byk akt yg disediakan..akhir sekali chaiyok2!! tok presentation seterusnya..

duNiA kiRAna said...

hai...girl
pengajaran yang menarik..
kump ini perlu mengurangkan pengajaran A-Z. kanak-kanak tidak dapat mempelajari pada sesuatu masa dengan banyak. harap kump ini dpt megubah sedikit pengajaran supaya dapat manfaat kepada kanak-kanak. biar pengajaran pendek tetapi dapat mencapai objektif pengajaran. thanks...

missgee said...

hye!!
satu pengajaran yang menarik...
tp kalau boleh cari video yg lebih menarik sbb ad video yg kurang jelas...nti kanak2 x berminat nk tgk n kompius dgn gmbr haiwan yg ingin ditunjukkan...tq!

@L@$uHa!La said...

hye :: good job to all of u. actually...why so many group like to talk about animal? ha ha ha.. pada pandangan saya, aktiviti yang disediakan seimbang. iaitu menggunakan ICT sebagai media baru dan masih menggunakan cara tradisional iaitu dengan membuat puppet menggunakan stoking. namun begitu, pemilihan video perlu ditingkatkan. cari video yang kanak-kanak biasa lihat dan yang jelas kerana kanak-kanak suka menonton sesuatu yang bergerak-gerak di skrin. overall good job. =)

hanamichi said...

hai wei lin & friends..pertama skali tahniah krn tlh menyediakan satu RP yg bagus untuk pembelajaran kanak-kanak. usaha yg ditunjukkan untuk menyediakan RP ini adalah sangat bagus dengan adanya gambar dan juga video yg menarik. namun, ada sedikit yg perlu diperbaiki.1st, ejaan dlm RP tersebut perlu diperbetul.2nd, kalau boleh pengenalan haiwan mengikut abjad A-Z dipilih secara random kerana terlalu byk. yg lain2 blh digunakan untuk pengajaran seterusnya...but overall the lesson plan is good, well done.

noratikah said...

hai..tahniah..group ni memang kaya dengan idea-idea sb byk rp disediakan..cume saya rasa ada sesetengah binatang yang mungkin tidak diketahui oleh kanak-kanak dan mungkin tidak pernah dilihat..jd pendapat sy mungkin boleh fokus kpd binatang yg kanak-kanak slalu lihat shj....gud job..

fatimah sumairi said...

hai...tahniah idea yang menarik..dan penggunakan video dapat menarik minat kanak-kanak untuk mengenali dunia haiwan..tetapi haiwan yang digunakan sukar dilihat di Malaysia dan mungkin haiwan tersebut hanya boleh dilihat di luar negara...saya rasa pilih haiwan yang mudah dikenali dan dekat dengan kanak-kanak dan lebih tumpukan haiwan-haiwan terdapat di dalam negara kita.

nuranis said...

Tahhiah.. idea yg baik dan menarik..kanak-kanak dapat mempelajari banyak jenis haiwan... cadangan penambahbaikan..penggunaan bhs inggeris yang tinggi menyukarkan kanak-kanak untuk memahaminya... kalau boleh fokuskan kepada beberapa haiwan shj supaya memudahkan kanak-kanak mengingat...pada saya tidak salah untuk memilih haiwan yg terdapat diluar negara. Namun begitu untuk memudahkan kanak-kanak memahami RP ini perlu memberi tumpuan kepada haiwan tempatan dan kelaskan ciri2 samada haiwan di darat atau diair supaya lebih spesifik dan jelas. ape2 satu usaha yg baik.. tahniah..:>

MEERA said...

mmg byk aktv..ok.rse de silap la kump ni..tuk part 1, yg hippopotamus tu..silap link huruf 'R' yg betul tuk ejaan hippopotamus..
tuk icon bg jwpn yg slh, bg mra xbape sesuai..icon menjelir seolah mengejek knk2 plop..tkot nti dea apply kt real life..satu sikap xelok la jdnye..cari gmbr yg tnjuk tumb ke bwh ke..geleng2 kew..lg ok kot

syangelina said...

hye..
i think la, lesson plan u all banyak sangat nak di ajar, takut nanti pelajar tak dapat catch up.
maybe patut kurangkan cket aktiviti.
apa kata kenalkan haiwan yang ada di malysia dulu?

shashina said...

hai... pada pendapat saya, rancangan pengajaran bagi kumpulan ini menarik minat kanak-kanak. aktiviti-aktiviti yang disediakan juga menarik, mudah dan sesuai untuk kanak-kanak. video semasa set induksi menarik kerana merangsang naluri ingin tahu kanak-kanak. terdapat banyak aktiviti yang boleh dilakukan dan dipelajari oleh kanak-kanak dan banyak pengukuhan melalui aktiviti ini. secara keseluruhannya, rancangan pengajaran bagi kumpulan ini baik, bermakna dan dapat dikongsi bersama.

mc' tiey said...

hye...RP yg bagus tp rasenya banyak aktiviti kot..nati xcukup masa plak..dalam seminggu nk ajar rasenya kanak-kanak akan boring kot..
RP memang menarik...tp lg menarik jika ahli kumpulan dapat memilih tulisan yang sesuai untuk kanak-kanak...besar dan tidak mengelirukan mereka..
ermm,asenya ade yang tersilap link kot dalam part 1,yg Hippopotamus 2..try ahli kumpulan cek blk..erm,lg 1 icon pn akn jd lebih berkesan dan bermakna kepada kanak-kanak jika ahli kumpulan meletakkan icon yang membina untuk kanak-kanak & bukannya membuatkan motivasi kanak-kanak menurun.
ape2pn, thniah kepada ahli kumpulan sebab aktiviti yang bags & menarik & boleh dikongsi bersama..thank Q..

iezan said...

hello...congrats 4 wat of ur group hav done...such a good job...but i think there too many activties 4 children to do in just 30 minutes...maybe all of u can reduce ur activties coz we know dat children can't give a long attention in once..so..please try ur best to keep up dis great job...gud luck

Ati said...

hai..tahniah diucapkan kpd Lim n rakan2..RP ni mmg bagus n menarik.sy pasti kanak2 tentu seronok semasa P&P dijalankan.video2 yg digunakan dpt menarik minat kanak2 utk lebih tahu psl binatang yg nk diajar..
Tapi,terlalu byk akt yg ingin diajarkan.however,u all nak ajar one thing in a one day (I guess)..
1st of all,sy cadangkan u all nyatakan dulu haiwan liar yg ingin ditunjukkan kpd kanak2.then,ckgu blh ajar dgn lbh mendalam ttg wild animals as well as the activities in ur LP.aktiviti yg dirancang blh dipermudahkan spy kanak2 dapat catch up..
overall,it's good.well done n keep going with the good works.excellent!!

fie said...

kump anda berjaya kenalkan KK dgn dunia haiwan liar...byk haiwan yg x pnh kita tgk sblom ni..jd satu pengalaman baru utk KK jgk..ni RP utk seminggu..untuk x bt KK bosan,anda kena pastikan aktiviti yg disediakan menarik minat KK...
tp fie rs layout ni agak suram skit sbb warna dia coklat..mgkin lim & kwn2 boleh cr layout yg lebih warna-warni untuk bt KK lg berminat untk stay kt blog ni..

::ape2 pn..tahniah sbb berjaya cr haiwan liar yg jrg jumpe..mst KK seronok nk guna blog ni::

siti fatimah said...

hai girls...gud luck ye utk RP..mmg menarik..byk sgt xtvt yg blh diterokai oleh kanak2 utk mengenal haiwan..cma komen i, terlalu byk haiwan yg diperkenalkan..patutnya minimumkan beberapa haiwan dlu..kalu blh dlm 4 nama haiwan..sbb knk2 mnkin susah nk ingt krn haiwan ini semua adalah dr luar negara..ckigu juga perlu bmbing knk2 utk ikuti xtvt dlm blog ni sbb bbrp xtvt yg disediakan tersangat mencabar minda knk2..tu je komen drpd 1..ape2 pn gud luck ye..

ღerYmaღ said...
This comment has been removed by the author.
ღerYmaღ said...

SALAM SEJAHTERA...PERHATIAN KEPADA ANDA DAN AHLI KUMPULAN..
BLOG KUMPULAN 11 (http://fantaghirokids.blogspot.com) TELAH MENGALAMI SEDIKIT KESILAPAN TEKNIKAL YANG MENYEBABKAN POSTING UTK RP TELAH TER'DELETE' SEKALIGUS HILANG TERUS KOMEN-KOMEN DARIPADA RAKAN-RAKAN SEBELUM INI. KINI IA TELAH DIBINA SEMULA DAN KAMI MENGHARAPKAN KOMEN SEMULA DARIPADA RAKAN-RAKAN PPS215 SEKALIAN. SEGALA KESULITAN ADALAH TIDAK DISENGAJAKAN DAN AMAT DIKESALI. KOMEN RAKAN-RAKAN AMATLAH KAMI ALU-ALUKAN. TERIMA KASIH. HARAP MAKLUM. (",)

dunia pendidikan said...

hi..tahniah cz berjaya kenalkan kanak-kanak dgn dunia haiwan liar...byk haiwan yg x pnh kita liht sblom ni..tp lbih baik fokuskan kpd haiwan yg knk2 biasa lihat dahulu pastu bru di pknalkan dgn haiwan yg x pnah dilihat"kosep pmbljran dri mudah kpd susah"...layout ni agak suram skit sbb gna wrna coklat..tukr layout yg lebih warna-warni untuk mnrik minat knk2.. Dalam aktiviti 1"Guru memberitahu kanak-kanak bahawa hari ini akan belajar tentang haiwan liar di Zoo"..prktaan "belajar" x sesuai dgn knk2..lbih ssuai ditukar kpd bermain, mngenal, dan melihat..ape2pn, thniah kepada ahli kumpulan ni, cz dapt mnghsilkan xtvti yang menarik & boleh dikongsi bersama..thanks

natasha hidayah said...

hai....tahniah krn dpt mnydiakn 1 rp yg bgus tuk 1 mnggu. blog ini menarik krn kk didedahkan kpd haiwan liar yg mgkn mrk x prnh lihat. cuma layout anda kurang menarik...yg lain2 dh ok.

eyma deen said...

hai...tahniah utk semua ahli kumpulan...RP yang menarik...kanak2 mesti suka dapat tengok pelbagai jenis haiwan...link yang dimasukkan juga best...

Chenta Mizza said...

HYE..
TAHNIAH...KERANA ANDA MENYEDIAKAN LESSON PLAN SATU MINGGU.SEKIRANYA BOLEH,OBJEKTIF UMUM PERLU LAH MENGANDUNGI SATU SAHAJA, DAN SAYA RASA OBJEKTIF GURU YG KEUDA IAITU KANAK-KANAK DAPAT MENGGUNAKAN BLOG DENGAN BAIK ADALAH SANGAT MUSTAHIL UNTUK DICAPAI BAGI KANAK-KANAK DI KAWASAN PENDALAMAN ATAU PRASEKOLAH YG HANYA MENGGUNAKAN SATU KOMPUTER SAHAJA.MAY B OBJEKTIF PENGAJARAN YG KEDUA BOLEH DITUKAR KEPADA YANG LEBIH PRATIKAL

Haslinda bt Othman said...

Hi lim n kwn2..
Rp anda menarik cuma pada pendapat saya aktiviti yang anda sediakan terlalu banyak. Mungkin masa yang diperuntukkan tidak sesuai dengan jumlah aktiviti yang ingin dijalankan untuk memastikan kanak-kanak dapat menerima objektif pengajaran. Selain itu, anda juga ingin mengajar terlalu banyak haiwan liar. Mungkin anda boleh fokuskan kepada beberapa jenis haiwan liar sahaja.

anis ayuni mohmad said...

hye...such a nice rp..a lot of activities..but, are you sure you can do all these activities in 3o minutes time?think about it..other then that, may be you need to rearrange the activities :easier to the harder one.

:: pda :: said...

aktiviti yang menarik. kanak-kanak dapat pengalaman sebenar melalui video yang ditayangkan. namun, tulisan rasenye kurang menarik perhatian kanak-kanak. gunakan saiz tulisan yang sesuai yang membolehkan kanak-kanak lebih jelas dan tertarik. pengguanaan tulisan bergerak2 tu memang menarik.

ct comeell said...

blog yang sangat padat dengan aktiviti yang best serta menarik minat guru dan kanak-kanak. kanak-kanak dapat tgk gambar haiwan yg tdk ada di Malaysia. cuma cadangan saya ialah, jika kumpulan anda rajin cuba buat satu lagi blog yg menarik seperti ini tetapi haiwan liarnya ialah yang berada di Malaysia. kan lg best. terima kasih

angsana said...

hi..
lesson plan yg menarik..
i rs blh tmbh aktiviti cth aktviti memotong gmbr haiwan liar n knk2 warnakan gmbr 2..selari ngn hp iaitu menguasai koordinasi mata-tgn dgn betul..
btw good job!

faizah@ayu said...

hai..aktiviti yang dicadangkan menarik tetapi terlalu banyak aktivit..hmmm cukup ke dengan masa yang terhad?so saya cadangkan anda kurangkan aktiviti tetapi melibatkan semua kanak-kanak dan menggunakan m,asa yang mencukupi...sekian..

zuenomey said...

hye...erm...nice rp...tp ada beberapa perkara yang nak sama2 share kat sini..first..aktiviti macm banyak..mungkin boleh fokus kepada aktivit yang tertentu...selain tu dari segi tulisan pilihan bgi penuhkan perkataan di atas tu...ada tulisan yang terlalu crowdd dengan bunga2 dan ada tulisan yang agak sukar di cam esp untuk kanak-kank yang baru mengenal huruf kan...erm yang lain2 ok tp macm takut jer nak main dengn haiwan liar ehehehehe...gud luc 4 final and muah

adila zubaidah said...

hello...nampaknya banyak idea yang hendak dicurahkan.objektifnya adalah untuk i.Mengenali binatang liar.ii. Menggunakan blog dengan baik.pada pendapat saya objektif boleh dicapai akan tetapi banyak penggunaan bahasa yang perlu diperbetulkan dan warna layout perlu ditukar kepada warna yang lebih ceria...selamat mencuba!

ღerYmaღ said...

hye frens...
overall good...but u all punya layout blurr sikit laaa...kasik color ceria sikit...but u all doin good job...peace!!!

Post a Comment