rancangan pengajaran

Nama:
Chin Khee Chia
Lim Yin Wey
Ooi Lee Pheng

Rancangan Pengajaran (Seminggu)


Kelas: Harmoni
Tarikh: 11-15 Mei 2009
Masa: 1 minggu
Bilangan pelajar: 24 orang
Umur : 6 tahun
Subjek: Sains
Tema: Binatang
sub tema: Binatang Liar
tajuk : Zoo
Hasil Pembelajaran (Kurikulum):
Komponen Perkembangan Fizikal
1.2 Menguasai kemahiran – koordinasi mata tangan
1 2.2 Mengawal pergerakan mata-tangan dengan betul

Hasil Pembelajaran (Objektif Umum):
Pada akhir pengajaran, kanak-kanak dapat:-
i. Menghafal alphabet A hingga Z.
ii. Mengenali nama binatang liar dari A hingga Z.

Pengetahuan Sedia
ada kanak-kanak : i. Kanak-kanak tahu menggunakan
tetikus.
Nilai-nilai : kerjasama, kreativiti, sabar, teliti,
cintai kepada alam sekitar
Bahan : komputer, stoking lama, kertas warna,
gunting, gam, gambar binatang liar
Komponen : Perkembangan Fizikal,
perkembangan kreativiti
dan estetika, Rujukan :1. Pusat Perkembangan Kurikulum
(2003). Huraian Kurikulum
Prasekolah Kebangsaan. Kementerian Pendidikan Malaysia.

Langkah 1 (Menggunakan blog)
1.1 Guru memaparkan satu video yang mengandungi
seperti haiwan liar.
1.2 Guru bersoal jawab dengan kanak-kanak.
1.3 Guru memberitahu kanak-kanak bahawa hari ini akan belajar tentang haiwan liar di Zoo.

Langkah 2 (Menggunakan Blog)

Belajar haiwan liar A-Z

2.1 Guru minta kanak-kanak menyanyi lagu ABC.
Selepas itu, guru meminta kanak-kanak klik pada
video klip di blog dan menyanyi lagu ABC bersama-sama.
2.2 Guru mengunakan power point untuk memperkenalkan
ABC’s animal. Setiap haiwan yang diperkenalkan adalah
mengikut alphabet A sampai Z.(dalam bahasa Inggeris)
yang terdapat dalam Zoo.
2.3 Guru minta kanak-kanak klik pada gambar Zoo dan
membuat ulangkaji bersama-sama mengikut laman web yang disediakan.

Langkah 3 (Tanpa menggunakan Blog)

Bermain bersama haiwan liar

3.1 Guru memberikan stoking lama kepada setiap kanak-
kanak.
3.2 Guru memberi tunjuk ajar cara membuat puppet dengan
menggunakan stoking lama.
3.3 Guru melekatkan gambar binatang liar yang bersaiz besar
di atas lantai.
3.4. Guru menyebut nama binatang liar dan kanak-kanak melompat pada gambar yang betul.
3.5 Guru memerhati sama ada kanak-kanak mengenali binatang tersebut.
3.6 Guru menyanyi lagu binatang liar bersama kanak-kanak.


Langkah 4 (Menggunakan Blog)

Online Games and Coloring

4.1 Guru minta kanak-kanak bermain permainan secara online dan mewarnakan binatang liar secara online.

Langkah 5

Soal Jawab (Menggunakan Blog)

5.1 Guru minta kanak-kanak membaut ulangkaji dengan
menjawab soalan pilihan beraneka dalam blog.
5.2 Guru memberi arahan kepada kanak-kanak.
· Daftar masuk ke dalam blog guru.
· Pergi ke bahagian “Soal Jawab”.
· Jawab soalan-soalan yang tertera pada blog tersebut.
· Cuba lagi menjawab sekiranya soalan yang dijawab salah.

Langkah 6 (Menggunakkan Blog)

Pergerakan kreatif

6.1 Guru minta kanak-kanak membuat pergerakan kreatif mengikut gambar yang ditunjukkan.
6.2 Guru memainkan muzik dan meminta kanak-kanak
menyanyi lagu ABC lagi.


Saturday, February 28, 2009

Wild Animal



Step 1:-



Would you all like to watch something interesting? I'm sure you all will do. Come on, lets go!!

Play the video below. I'm sure you'll excited to watch it.







Step 2:-



Now, let us sing ABC's song together. Are you still remember how to sing it? ok, let click on the picture below, then they will sing together with you.














Now, teacher wan show you all the wild animal from A to Z. Do you know it before this?





It's ok, today we will learn it. Let us learn it together from the slide show below:







Ok, now we are going to a tour game. This game will pratice together with us. Let click to the picture below:









Step 4:

After taking the tour, I'm sure all of you would like to play games. Click on the glitter words below and you will come to variety of games about animals. Besides playing the games, you can gain information about the animals.





Glitter Text - http://www.glittertextgraphics.com








Step 5:-

Glitter Words









Step 6:-


Now, we are going to be an animal. I want you all stand in a circle. Then, iminate the animal below.




Ok, let us sing the ABC song again.

0 comments:

Post a Comment