Prasekolah saya adalah banglo yang mempunyai sebuah taman yang luas...Infrastruktur adalah mencukupi dan memenuhi keperluan kanak-kanak...Infrastruktur termasuk komputer yang mencukupi untuk kanak-kanak, perabot yang sesuai untuk kanak-kanak, taman permainan yang luas, kolam kanak-kanak dan lain-lain lagi..
Dalam prasekolah, saya akan menyediakan sudut-sudut berdasarkan kecerdasan pelbagai Howard Gardner..8 sudut utama akan disediakan di tempat masing-masing..setiap sudut diletakkan bahan-bahan pembelajaran dan alat bantu mengajar yang bersesuaian..Contohnya, di sudut visual-spatial, saya akan menyediakan alat bantu mengajar seperti crayon, peta, peta minda, kertas lukis, alat menulis dan sebagainya...Di sudut-sudut ini, kanak-kanak dapat meningkatkan kecerdasan mereka. Selain itu, guru juga dapat memahami kecerdasan setiap kanak-kanak.
Bagaimana saya melaksanakan Teori Kecerdasan pelbagai dalam P&P prasekolah saya? Terlebih dahulu, guru akan mencuba beberapa aktiviti tertentu dalam kecerdasan yang belum pernah dicuba dalam P&P. Contohnya, dalam kecerdasan kinestetik, saya akan memilih aktiviti yang merangkumi lakonan dan permainan. Selepas mencuba beberapa aktiviti yang dicadangkan, saya sekarang lebih bersedia dan berkeyakinan menjana idea baru dan membina aktiviti pembelajaran yang merangkumi Teori Kecerdasan Pelbagai. Saya akan merancang aktiviti yang hendak saya laksanakan. Persekitaran juga penting untuk menarik minat kanak-kanak untuk belajar. Keadaan fizikal bilik darjah boleh diubah suai untuk menyesuaikan persekitaran dengan kecerdasan pelbagai kanak-kanak. Stesen kecerdasan, perhiasan bilik darjah, lawatan luar dan sumber bilik darjah perlu diambil kira. Proses menjalankan P&P berasaskan TPK juga penting. Selain itu, penilaian perlu dibuat secara bermakna dan berkonteks.
Kebanyakkan strategi yang digunakan untuk mengajar kanak-kanak di prasekolah saya ialah Belajar Melalui Bermain. Pembelajaran yang bermakna berlaku terutama ketika bermain. Strategi pembelajaran bertema diintegrasikan bersama strategi belajar melalui bermain. Strategi pembelajaran bertema penting kerana kanak-kanak dapat membina kemahiran dan mempelajari topik-topik tertentu dalam ruang lingkup yang lebih luas.
Daripada aspek guru, saya akan memilih guru-guru yang berlayakan ataupun telah menerima latihan dan menghadiri kursus-kursus prasekolah. Ini kerana guru memainkan peranan yang sangat penting kepada kanak-kanak. Guru boleh dikatakan ibu bapa kedua kepada kanak-kanak. Dalam prasekolah, guru memainkan peranan sebagai pemerhati, fasilitator, pembimbing, perancang, penyelia atau penilai dalam situasi yang berlainan.
Dari aspek pengurusan kelas, guru perlu memastikan kelas berjalan dengan baik supaya kanak-kanak beroleh kejayaan. Pengurusan kelas termasuk membentuk pengurusan dan peraturan kelas, berkomunikasi dengan membina, menggunakan pengukuhan positif dan mendisiplinkan kanak-kanak. Pengurusan kelas boleh dikatakan sesuatu yang sukar dijalankan tetapi sangat penting kepada pendidikan prasekolah.
Dari aspek pengurusan kelas, guru perlu memastikan kelas berjalan dengan baik supaya kanak-kanak beroleh kejayaan. Pengurusan kelas termasuk membentuk pengurusan dan peraturan kelas, berkomunikasi dengan membina, menggunakan pengukuhan positif dan mendisiplinkan kanak-kanak. Pengurusan kelas boleh dikatakan sesuatu yang sukar dijalankan tetapi sangat penting kepada pendidikan prasekolah.
Makanan dalam prasekolah saya perlulah sedap dan memenuhi diet yang diperlukan. Kanak-kanak dapat makan makanan yang berkhasiat. Hal ini kerana kesihatan adalah penting bagi setiap orang terutama kanak-kanak yang masih bertumbuh.
Secara ringkasnya, inilah prasekolah yang saya akan tubuhkan satu hari nanti. Saya harap impian saya akan menjadi benar. Doakan saya.
0 comments:
Post a Comment