I am Lim Yin Wey...just call me Lim...yin wey also can , but i think u all ll not remember my full name at last...b'cos is too tough to memorise, isn't it? hehe....so, juz call me Lim...but actually i prefer people call me yin wey...is more close to me...
When u shout "Lim, Lim, Lim"...everyone who have the surname of Lim ll turn to u and ask u "ya, wat happen?" hahaa....b'cos Lim is too common...
K...return to point...just wanna to tell u tat i m happy to be one of the members of preschool course...eventhough there was only 3 chinese (hampir pupus), but i still happy can have lot of malay friends in the class...
Actually last time i feel ashame when people ask me what course i take..when i said i m taking preschool course, they ll reply me "har?! preschool also need to study?" with a "Question mark" face...But, now, i can say aloud that i m studying preschool b'cos i can see my future in this course...
I hope that in the future i ll achieve my dream, that is be the owner of the preschool...
rancangan pengajaran
Nama:
Chin Khee Chia
Lim Yin Wey
Ooi Lee Pheng
Rancangan Pengajaran (Seminggu)
Kelas: Harmoni
Tarikh: 11-15 Mei 2009
Masa: 1 minggu
Bilangan pelajar: 24 orang
Umur : 6 tahun
Subjek: Sains
Tema: Binatang
sub tema: Binatang Liar
tajuk : Zoo
Hasil Pembelajaran (Kurikulum):
Komponen Perkembangan Fizikal
1.2 Menguasai kemahiran – koordinasi mata tangan
1 2.2 Mengawal pergerakan mata-tangan dengan betul
Hasil Pembelajaran (Objektif Umum):
Pada akhir pengajaran, kanak-kanak dapat:-
i. Menghafal alphabet A hingga Z.
ii. Mengenali nama binatang liar dari A hingga Z.
Pengetahuan Sedia
ada kanak-kanak : i. Kanak-kanak tahu menggunakan
tetikus.
Nilai-nilai : kerjasama, kreativiti, sabar, teliti,
cintai kepada alam sekitar
Bahan : komputer, stoking lama, kertas warna,
gunting, gam, gambar binatang liar
Komponen : Perkembangan Fizikal,
perkembangan kreativiti
dan estetika, Rujukan :1. Pusat Perkembangan Kurikulum
(2003). Huraian Kurikulum
Prasekolah Kebangsaan. Kementerian Pendidikan Malaysia.
Langkah 1 (Menggunakan blog)
1.1 Guru memaparkan satu video yang mengandungi
seperti haiwan liar.
1.2 Guru bersoal jawab dengan kanak-kanak.
1.3 Guru memberitahu kanak-kanak bahawa hari ini akan belajar tentang haiwan liar di Zoo.
Langkah 2 (Menggunakan Blog)
Belajar haiwan liar A-Z
2.1 Guru minta kanak-kanak menyanyi lagu ABC.
Selepas itu, guru meminta kanak-kanak klik pada
video klip di blog dan menyanyi lagu ABC bersama-sama.
2.2 Guru mengunakan power point untuk memperkenalkan
ABC’s animal. Setiap haiwan yang diperkenalkan adalah
mengikut alphabet A sampai Z.(dalam bahasa Inggeris)
yang terdapat dalam Zoo.
2.3 Guru minta kanak-kanak klik pada gambar Zoo dan
membuat ulangkaji bersama-sama mengikut laman web yang disediakan.
Langkah 3 (Tanpa menggunakan Blog)
Bermain bersama haiwan liar
3.1 Guru memberikan stoking lama kepada setiap kanak-
kanak.
3.2 Guru memberi tunjuk ajar cara membuat puppet dengan
menggunakan stoking lama.
3.3 Guru melekatkan gambar binatang liar yang bersaiz besar
di atas lantai.
3.4. Guru menyebut nama binatang liar dan kanak-kanak melompat pada gambar yang betul.
3.5 Guru memerhati sama ada kanak-kanak mengenali binatang tersebut.
3.6 Guru menyanyi lagu binatang liar bersama kanak-kanak.
Langkah 4 (Menggunakan Blog)
Online Games and Coloring
4.1 Guru minta kanak-kanak bermain permainan secara online dan mewarnakan binatang liar secara online.
Langkah 5
Soal Jawab (Menggunakan Blog)
5.1 Guru minta kanak-kanak membaut ulangkaji dengan
menjawab soalan pilihan beraneka dalam blog.
5.2 Guru memberi arahan kepada kanak-kanak.
· Daftar masuk ke dalam blog guru.
· Pergi ke bahagian “Soal Jawab”.
· Jawab soalan-soalan yang tertera pada blog tersebut.
· Cuba lagi menjawab sekiranya soalan yang dijawab salah.
Langkah 6 (Menggunakkan Blog)
Pergerakan kreatif
6.1 Guru minta kanak-kanak membuat pergerakan kreatif mengikut gambar yang ditunjukkan.
6.2 Guru memainkan muzik dan meminta kanak-kanak
menyanyi lagu ABC lagi.
Chin Khee Chia
Lim Yin Wey
Ooi Lee Pheng
Rancangan Pengajaran (Seminggu)
Kelas: Harmoni
Tarikh: 11-15 Mei 2009
Masa: 1 minggu
Bilangan pelajar: 24 orang
Umur : 6 tahun
Subjek: Sains
Tema: Binatang
sub tema: Binatang Liar
tajuk : Zoo
Hasil Pembelajaran (Kurikulum):
Komponen Perkembangan Fizikal
1.2 Menguasai kemahiran – koordinasi mata tangan
1 2.2 Mengawal pergerakan mata-tangan dengan betul
Hasil Pembelajaran (Objektif Umum):
Pada akhir pengajaran, kanak-kanak dapat:-
i. Menghafal alphabet A hingga Z.
ii. Mengenali nama binatang liar dari A hingga Z.
Pengetahuan Sedia
ada kanak-kanak : i. Kanak-kanak tahu menggunakan
tetikus.
Nilai-nilai : kerjasama, kreativiti, sabar, teliti,
cintai kepada alam sekitar
Bahan : komputer, stoking lama, kertas warna,
gunting, gam, gambar binatang liar
Komponen : Perkembangan Fizikal,
perkembangan kreativiti
dan estetika, Rujukan :1. Pusat Perkembangan Kurikulum
(2003). Huraian Kurikulum
Prasekolah Kebangsaan. Kementerian Pendidikan Malaysia.
Langkah 1 (Menggunakan blog)
1.1 Guru memaparkan satu video yang mengandungi
seperti haiwan liar.
1.2 Guru bersoal jawab dengan kanak-kanak.
1.3 Guru memberitahu kanak-kanak bahawa hari ini akan belajar tentang haiwan liar di Zoo.
Langkah 2 (Menggunakan Blog)
Belajar haiwan liar A-Z
2.1 Guru minta kanak-kanak menyanyi lagu ABC.
Selepas itu, guru meminta kanak-kanak klik pada
video klip di blog dan menyanyi lagu ABC bersama-sama.
2.2 Guru mengunakan power point untuk memperkenalkan
ABC’s animal. Setiap haiwan yang diperkenalkan adalah
mengikut alphabet A sampai Z.(dalam bahasa Inggeris)
yang terdapat dalam Zoo.
2.3 Guru minta kanak-kanak klik pada gambar Zoo dan
membuat ulangkaji bersama-sama mengikut laman web yang disediakan.
Langkah 3 (Tanpa menggunakan Blog)
Bermain bersama haiwan liar
3.1 Guru memberikan stoking lama kepada setiap kanak-
kanak.
3.2 Guru memberi tunjuk ajar cara membuat puppet dengan
menggunakan stoking lama.
3.3 Guru melekatkan gambar binatang liar yang bersaiz besar
di atas lantai.
3.4. Guru menyebut nama binatang liar dan kanak-kanak melompat pada gambar yang betul.
3.5 Guru memerhati sama ada kanak-kanak mengenali binatang tersebut.
3.6 Guru menyanyi lagu binatang liar bersama kanak-kanak.
Langkah 4 (Menggunakan Blog)
Online Games and Coloring
4.1 Guru minta kanak-kanak bermain permainan secara online dan mewarnakan binatang liar secara online.
Langkah 5
Soal Jawab (Menggunakan Blog)
5.1 Guru minta kanak-kanak membaut ulangkaji dengan
menjawab soalan pilihan beraneka dalam blog.
5.2 Guru memberi arahan kepada kanak-kanak.
· Daftar masuk ke dalam blog guru.
· Pergi ke bahagian “Soal Jawab”.
· Jawab soalan-soalan yang tertera pada blog tersebut.
· Cuba lagi menjawab sekiranya soalan yang dijawab salah.
Langkah 6 (Menggunakkan Blog)
Pergerakan kreatif
6.1 Guru minta kanak-kanak membuat pergerakan kreatif mengikut gambar yang ditunjukkan.
6.2 Guru memainkan muzik dan meminta kanak-kanak
menyanyi lagu ABC lagi.
Thursday, January 8, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment